UNDER UPPBYGGNAD

torsdag 4 oktober 2012

Känn ingen sorg för mig!

Medan alla andra tuggar i sig äkta kanelbullar i dag, tuggar jag i mig de här:





Skillnaden?
Dina är förmodligen fulla av vitt mjöl och socker.
Mina är inte.
:)


Degen:
4 ägg
4 msk stevia
1 dl mjölk
2 dl mandelmjöl
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma

Fyllning:
100 g mjukt smör
1 msk kanel
2 msk sötning


Och så ett vispat ägg och mandelflisor som  pricken över i:t!

Börja med att kavla upp ärmarna och sätt på ugnen på 175 grader. Sedan ska ägg plus stevia vispas rejält, så att det blir riktigt fluffigt och poröst! Blanda de torra ingredienserna och släng ner bland äggen. Rör om. Låt degen stå i cirka tio minuter. Olja sedan två bakplåtspapper, det ena lägger du degen på, det andra lägger du som ett lock över degen så att man lätt kan kavla till en rektangel. När du känner dig färdigkavlad klickar du ut fyllningen och smetar ut det så att det blir jämt och fint. Rulla ihop degen (OBS komplicerat, risken för att tappa tålamodet här är stort. Kladdiga deghelvete) och skär små degsnuttar på cirka 3-4cm och lägg i bullformar. Kladda på lite ägg och strö på lite mandelflisor innan det är dags för ugnen i 15-20 minuter. KLAAART!!


Kanske lite fula, men det är ju insidan som räknas! Och på tal om insida, så lär inte min ta skada av de här små liven! Smakar förresten helt lovely.

Peace! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar