UNDER UPPBYGGNAD

tisdag 2 oktober 2012

Livsviktigt?

Att frukosten är den viktigaste måltiden på hela dagen har man ju hört tusen gånger. Tror alla i hela världen vet.
Därför ser jag gärna till att glänsa lite extra mycket under just frukosten!
Och trots att jag glänser så att jag bländar hela kvarteret, så måste jag erkänna att frukosten är den delen jag får kämpa med mest. Visst är det en vacker syn, och det smakar bra, men helvete vad det växer i munnen.


Här har vi ett stycke turkisk yoghurt utblandat med Mighty Greens, toppat med linfrön, hallon, blåbär och gojibär. 
Varför....
.....turkisk yoghurt?
För det är en fet yoghurt utan massa tillsatser, sötningsmedel och annan skit. Ju fetare, ju mer och längre mättar den.
.....hallon?
För hallon innehåller mängder med nyttigheter som både håller oss unga och friska, och det är lite det jag vill åt. Dessutom innehåller dom massor av sunda antioxidanter som både skyddar mot cancer och stärker immunförsvaret. Inte alls svåra att tugga i sig, kan vara ett av de godaste bären som finns!
.....blåbär?
Blåbär brukar kallas för det svenska superbäret, och det stämmer verkligen. Det är det mest C-vitaminrika bäret, och det innehåller även B- och E-vitamin, mineraler och andra ämnen som bland annat skyddar mot cancer. Dessutom smakar dom fantastiskt gott!
.....gojibär?
Gojibär är känt som ett mirakelbär, the red diamond. Smakar sådär, men det innehåller 500 gånger mer c-vitaminer än apelsiner, tre gånger mer järn än spenat och maaaaassa antioxidanter, så det är bara att tugga i sig och se glad ut! Det anses ha en föryngrande effekt, och i Himalaya (där bären kommer ifrån) blir många människor över hundra år. Så, why not?
.....linfrön?
1 matsked om dagen är bra för magen! Fast jag har aldrig haft magbesvär, så det skiter jag i. Jag vill mest åt de nyttiga fetterna och omega3n. Är dock sjukt noga med att hålla det till endast en matsked om dagen då linfrön i förstora mängder kan bli giftigt, vilket hade varit jävligt retsamt med tanke på hur noga jag är med att vara nyttig :D
.....Mighty Greens?
Mighty Greens är ett grönt pulver som stinker hö. Det innehåller en massa bra grejer, som skulle ta alldeles för stor plats att skriva ner här. Kan dock avslöja att vetegräs och korngräs står för en stor procent av innehållet. Anledningen till att jag tvingar i mig detta varje morgon (ja, det smakar skit och man blir tårögd bara av att se skiten) är för att det ger ökad energi, vilket lata jag verkligen behöver. Samt att en matsked motsvarar ungefär fyra stora portioner sallad, vilket i sin tur skyddar mot sjukdomar och håller mig frisk.


--------------------------------------------------------
NOTE TO MYSELF:
KOM IHÅG ATT DU ÄR GANSKA SÅ JÄTTERÄDD FÖR ATT BLI ALLVARLIGT SJUK, FUL OCH DÖ FÖR TIDIGT. DÄRFÖR SKA DU FORTSÄTTA ATT ÄTA DENNA MIRAKELFRUKOST, ELLER IALLAFALL NÅT I SAMMA STIL, FÖR EVIGT. HELVETE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar